Årets bästa skivor 2006

Hej tänkte göra en top 10-lista på årets bästa skivor:

amputechture

1. The Mars Volta - Amputechture

Jag kommer ihåg hettan i El Ciervo Vulnerado, percussionsolot i Day Of The Baphomets och de avancerade gitarrdelarna i Tetragrammaton. Egentligen kommer jag ihåg allt. Det var länge sedan jag såg fram emot ett album som jag gjorde med Amputechture. Inget svårt val, årets bästa skiva.


2. The Knife - Silent Shout

Hörde förhandsvisningen på Musikbyrån förra året och såg fram emot uppföljaren till Deep Cuts. En riktigt bra skiva med sina plus och minus. Dock så fungerar allt bra ihop och blir ett stort plus. Sveriges bästa band just nu.

3. The Strokes - First Impression of Earth

P.g.a av mina höga förväntningar så trodde jag att jag skulle dö första gången jag hörde First Impression of Earth. Juicebox som hade värmt upp mig och insett att det är en ganska schysst ny väg som The Strokes har tagit. Resten av plattan blev en sådan besvikelse. Jag lämnade den tills juli och det var först då jag insåg dess storhet. Kan dock inte mäta sig med sin föregångaren The Room on Fire.

4. Tool - 10,000 Days

Som ovan Tool-lyssnare så var skivan en ganska svår nöt att knäcka. Men jag tyckte verkligen om det mörka soundet och all nedstämdhet.

5. The Blood Brothers - Young Machetes

Uppföljaren till Crimes lyckades jag att få tag på ganska tidigt. En stor besvikelse men även en god upplevelse. The Blood Brothers går tillbaka till ljudbilden de hade innan Crimes och det är bra på sitt sätt.

6. Mando Diao - Ode to Ochrasy

Årets överraskning kanske? Jag hade räknat ut Mando Diao ganska snabbt efter Hurricane Bar, som var riktigt dålig enligt mig. Med drivande, kompromisslös rock så bevisade Mando Diao att de inte förlorat stinget ännu. Hur blir nästa skiva?

7. In Flames - Come Clarity

Hade lyssnat en del på In Flames tidigare men inte riktigt funnit dom. Med låtar som Leeches så fann jag dom. Tack

8. Gnarls Barkley - St. Elsewhere

Vem hade anat att Dj Dangermouse och Skee-Lo kunde koka ihop något så svängigt?

9. Muse - Black Holes and Revelations

Inte alls som Origin of Symetry eller storfavoriten Absolution men med Muse storhet och känsla för dynamik och domedagsteman så klarar sig en medioker i deras mått sett in på top 10 2006.

10. The Beatles - Love

Om detta var en ny skiva med helt nya låtar och jag aldrig hört dom tidigare skulle denna skiva ligga på top 1. Egentligen så ska den vara högre men jag vet inte hur denna "remix" eller vad man ska kalla det, ska betygssättas. Riktigt bra och mäktig är den iaf. Rekomenderas varmt.


För mig var nog 2005 lite större musikår än 2006. 2006 var ett år då jag hittade gamla skivor fast som var nya för mig. Lyssnade en hel del på Extols äldre skivor, Burial och Undecived. Ja, det har varit ganska mycket ett år då jag lyssnat på metall. Pink Floyds Dark Side of the Moon är den skiva jag lyssnat helt klart mest på men även en hel del på A Saucerful of Secrets. Med tiden har det blivit en del på klassisk musik också, en del Carl Orff, Samuel Barber och Tomaso Giovanni Albinoni. Till slut måste jag slå ett slag för Èdith Piaf som har varit med mig nästan mest av alla. Den vackraste kvinnorösten jag vet.

Nu måste jag verkligen sova. Rep imorgon klockan 11:30!

Emil

EDIT -
Bubblare


The Sound of Animals fighting - Lover, The Lord Has Left Us
Bring me the horizon - Count Your Blessings
Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds
David Gilmour - On an Island



Kommentarer
Postat av: Emil

Hhaa och vilket år sen!

2006-12-28 @ 01:53:09
Postat av: Emil

Jag brukar annars beteckna 2007 som:

"2007 - The year when Joseph discovers death metal."

2006-12-28 @ 01:54:04
Postat av: joseph

varken johnny, bob eller bruce med på listan. inte särskilt överraskande. men jag kan lova att 2007 kommer bli annorlunda. 2007 - the year when emil discovers gubbrock.

2006-12-28 @ 01:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback