Året 2007


BÄSTA SKIVORNA FRÅN 2007
(Jag kommer inte skriva att alla skivor är jättebra, om jag inte tyckte det så skulle de inte vara med på denna lista.)


40866-85

10. Arcade Fire - Neon Bible
Att börja rangordna denna i jämförelse med Arcade Fires förra skiva Funeral är mycket svårt. Så mycket är sig likt, så mycket har förändrats. Ljudet är större och självkänslan hos bandet med. De vågar sig på mer och skapar fantastisk musik med sin jätteorkester som utgår ifrån paret Butler & Chassange utan att det blir för spretigt.
Låt som sticker ut: The Well and The Lighthouse

justice

09. Justice - Cross
Distade synthar och killar med mustach kanske inte låter så attraherande i allas öron innan ni lyssnat på denna skiva, men sannerligen efteråt. Att lyckas kombinera electrodiscodängor med poplåtar och psytrance är inte bara häftigt, det är banbrytande med.
Låt som sticker ut: Stress

feist

08. Feist - The Reminder
Jag ska vara ärlig med er, jag hade inte tänkt att ge Feist chansen iår. Jag visste att det fanns en skiva som kommit ut iår och jag visste att Feist hade en bra röst men där tänkte jag att min kunskap om hennes senaste skiva skulle stanna.
Men sen så började listorna för 2007 årsbästa skivor välla in och Feist låg med på nästan alla och det gav mig lite dåligt samvete gentemot Feist; jag började lyssna på The Reminder.
The Reminder innehåller spår som fångar ens uppmärksamhet efter en andra lyssning, produktionen är ganska så jämn så det är enbart få låtar som sticker ut efter första lyssningen. Men när man hänger sig till att lyssna så märker man att det finns magi i skivan, låtar som med eller utan text beskriver ens liv.
Låt som sticker ut: My Moon, My Man

circasurvive

07. Circa Survive - On letting go
Sångaren Anthony Green börjar första spåret Living Together med sin hjärtskärande röst och sen så börjas det. Han skär och skär tills skivan är slut. Det märks att Saosins förra sångare har gått vidare, för borta är skriken och musiken är inte lika snabb eller våldsam som tidigare, även fast det fortfarande tillhör samma genre som tidigare. Jag skulle kanske hellre höra en fortsättning på Saosins Translating the name men detta är det näst bästa.
Låt som sticker ut: Mandala

klaxons

06. Klaxons - The Myths of A Near Future
Ojoj, vad jag älskade Atlantis to Interzone när jag lyssnade på den för första gången 2006 och jag rankar den som en av årest bästa låtar. Här kommer skivan som skulle motsvara årets största hype på ett skivdebuterande band och som pionjärerna inom den nya s.k "New Rave"-genren. Väldigt innovativ och drömsk skiva med mycket surrealistiskt bildspråk, nästan sagolikt.
Låt som sticker ut: Atlantis To Interzone

As I Lay Dying

05. As I Lay Dying - An Ocean Between Us
Brutal men ändå kanske inte lika hårt som tidigare. Mer sång och mer stämmor, men utan att ta bort något av det fina som fanns tidigare hos As I Lay Dying, det ger dom bara en till dimension. Det är en spretig skiva på ett väldigt positivt sätt, det är ju väldigt lätt att metallskivor är för jämna, inga spår som är annorlunda utan allt blir som en fet deg som man måste svälja eller spotta ut. Inte fallet med denna skiva som sagt.
Låt som sticker ut: Nothing Left

Arctic

04. Arctic Monkeys - Favoruite Worst Nightmare

De flesta tänkte nog att Arctic Monkeys inte skulle kunna leva upp till hypen som kom med debutskivan, speciellt inte då den andra skivan kom endast ett år efter den första. Men ack, denna skiva är fantastisk. Den följde mig först och främst i våras och har väldigt många starka och spår och egentligen inget dåligt. Bättre än Whatever People Say I Am, That's What I'm Not i mina öron för att det går snabbare och är hårdare.
Låt som sticker ut: Balaclava

horrors

03. The Horrors - Strange House
"Haha, har du hört? Detta ska vara ett av Englands framtidslöften" sa jag till min vän Erik när vi satt och lyssnade på Sheena is a parasite ungefär när det släpptes i våras. Jag lyssnade aldrig klart på skivan och lyssnade inte på det förrän på sen-sommaren iår. Det var då jag förstod. Ett mästerverk som jag på något sätt hade stått för nära för att kunna se helheten. Energifull och genomtänkt skiva.
Låt som sticker ut: Little Victories

40866-82

02. Radiohead - In Rainbows
Betala vad du vill för att ladda ner denna skivan; enkelt och genialt. Vad är konst & musik värt för dig? Nu kanske många är lika snåla som mig och inte betalar de där 10,000 kr som man egentligen man vill betala för det man älskar, när det väl finns för 0 kr. Man fick lägga sig någonstans däremellan. Skivan är fantastisk som vanligt, men kanske lite för jämn om man jämför med mästerverket Kid A.
Låt som sticker ut: 15 Steps

nicolai

01. Nicolai Dunger - Rösten och Herren
När jag började göra denna lista så var mycket ovisst, förutom vilken skiva som skulle ligga längst upp på listan. Nicolai Dunger har aldrig påverkat mig förut, jag har aldrig egentligen tyckt om hans soulprojekt eller popprojekten. Att jag lyckades börja lyssna på denna skiva var mer utav en slump. Skivan kom till mig i väldigt rätt period där varje gitarranslag påverkade mig, sa något om mitt liv just nu. Nicolais röst har aldrig tidigare låtit så känslorsam eller så äkta.
Hänge dig och dröm dig bort.
Låt som sticker ut: Rulla mig (inkl. partiet: runt runt) och Balladen om den ofödda Lovisa



Min lista över 2006 bästa skivor finns
tidigare på min blogg (klicka).






Kommentarer
Postat av: Erik

Nu är den klar, ursäkta förseningen :)

http://ewinnerligahjerta.blogspot.com/

2008-01-02 @ 18:20:37
Postat av: Erik

Kul att du gillade den. Detsamma förresten! Redigerade och länkade till din lista också. Ciao!

2008-01-02 @ 19:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback